Davant la proposta del PP de modificar la llei de bases de règim local per tal de limitar les competències de les entitats local amb menys de 20.000 habitants, des del BLOC Compromís denunciem:

1.- Que la reforma és un atemptat contra l’autonomia municipal i el paper dels ajuntaments, ja que elimina els criteris de proximitat i subsidiarietat, consagrats en la Constitució i la Carta Europea d’Autonomia Local, i avalada pel sentit comú, mitjançant el reforç del paper de les diputacions i el bandejament de les mancomunitats o les comarques, més properes a la ciutadania. Les conseqüències més immediates d’això seran:

– una rebaixa en la qualitat de vida de la ciutadania, amb l’eliminació de molts serveis que ara es presten (sobretot en l’àmbit social: educació, atenció social, cultura, dona, habitatge, sanitat i protecció del medi ambient) i, contràriament al que s’afirma, la pèrdua de qualitat en els que es continuaran prestant.

– l’engrandiment d’un sistema que perpetua l’enxufisme, com el que practiquen les diputacions, i l’inici d’una nova recentralització.

– una claríssima involució democràtica, ja que la ciutadania no podrà avaluar, amb el seu vot, els nous responsables de la gestió (ara als ajuntaments, als qui votem directament, però des d’ara a les diputacions, als qui trien els partits).

2.- Que la reforma implica una nova rebaixa dels serveis públics, amb el constant suggeriment (inclús l’obligació) de privatitzar serveis.

3.- Que la reforma farà possible la desaparició (de facte) de molts municipis, a partir d’ara sense cap competència.

Conscients de la situació econòmica que patix el nostre país i l’estat, des del BLOC Compromís proposem:

1.- Apostar per una gestió més propera a la ciutadania, més transparent i més eficaç. En eixe sentit, continuem reclamant l’eliminació de les diputacions i defensant la comarcalització del país (i l’agrupació de comarques), traspassant les competències i els recursos suficients a les mancomunitats, amb una llei electoral que supere el voluntarisme i que les permeta actuar en la racionalització de la implantació dels serveis o les infrastructures.

2.- Avançar cap a un nou sistema de finançament local que assegure als ajuntaments els recursos suficients per prestar els serveis necessaris. L’horitzó mínim hauria de ser el 25% en la participació dels tributs de l’estat.