L’any 2016 el grup municipal de Compromís va presentar al ple una moció per declarar Vinalesa com a espai de solidaritat i suport al dret de lliure determinació del poble palestí i al moviment BDS (Boicot Desinversions i Sancions). Un moviment que tracta d’utilitzar l’acció no-violenta per denunciar la vulneració del dret internacional i dels drets humans per part del govern d’Israel. La moció fou aprovada per Compromís i PSPV-PSOE i l’abstenció de Veïns per Vinalesa.

Dos anys després una associació vinculada a sectors ultraconservadors espanyols (ACOM) denuncià a l’Ajuntament per aprovar esta moció, acusant-nos d’antisemites i extremistes per xarxes socials i mitjans de comunicació afins.

Tot i tractar-se d’una declaració política, la sentència dictada pel Jutjat del Contenciós-administratiu núm. 2 de València considera que l’aprovació de la moció suposa un “posicionament radical“, així com que “promou públicament la violència contra l’estat d’Israel i els seus ciutadans” i que l’acord conté “expressions que podien considerar-se, d’incitació a conductes constitutives de delicte a Espanya“, així com que “podria provocar un conflicte entre les relacions d’Espanya i Israel”. Quasi res…

En el ple ordinari de setembre de 2020, s’aprovà la nul·litat dels acords de la moció que incloïa una retractació pública. Des de Compromís decidírem aprovar este acord per evitar conseqüències legals per als nostres representants i majors costos econòmics per a l’Ajuntament.

Com diguérem en aquell ple, nosaltres defensem els drets humans i ens oposem a l’antisemitisme en totes les seues formes. Respectem la llibertat religiosa i considerem que Israel té els mateixos drets que la resta de pobles del món, ni més, ni menys. Una altra cosa són les consideracions que vullguen fer alguns per criminalitzar determinats posicionaments polítics.

Per als despistats, aclarir que tant Compromís com la resta de partits polítics amb representació a l’Ajuntament, han presentat durant anys mocions sobre qüestions que sobrepassen les competències municipals. I s’han presentat, es presenten i es presentaran per mostrar el suport a determinades polítiques, posicionaments polítics, associacions o simplement com a mesura de pressió. Les mocions que s’han aprovat a l’Ajuntament de Vinalesa per recuperar el dret civil valencià, per demanar un finançament just, per millorar el transport públic o per mostrar el suport al poble saharaui són un exemple clar. Mocions que s’han presentat tant a Vinalesa com a centenars d’ajuntaments valencians i que han contribuït a situar estes demandes en el debat polític a nivell autonòmic i estatal.